21 juli 2009, 17:00
Doederik
|
Wa' vör een idee zou et zijn oem een stichting oep te richte dad eur eige inzet vör et actief b'oud van et Aentwaerps, cultureel dinges in et Aentwaerps organiseerd, cursusse zoewel geschreve as gesproke Aentwaerps aanbiëd, en da soort dinges. Da mut zeker oek subsides kunne aantrekke, en zonder actief beleid (dus alliën mor ope oep mense da' deze site vinde) val et Aentwaerps zeker ni te redde... |
21 juli 2009, 18:10
Krommenaas
|
zou iêl goe' zen, mor wie ee' daar den tijd vör? |
21 juli 2009, 19:53
Doederik
|
Tijd kunde make, as ek na Noorwege (mor da' duurd nog wel minstes twië jaar) trug nor Aentwaerpe zou kome zou ek m'n eige daar wel achter kunne zette. Mor 't zou toch meugelak mutte zijn oem ne gepengsjoneerden Aentwaerpenèr te vinde da' genoeg tijd en taalgevuul eed oem zoeiet mee t' elpen oepzette, oemda 'k nog altij vind da-g-et eigentlak ni kan dat er gin klaskes Aentwaerps ni bestaan. Zelf zèn ek (nog) ni' vertroud genoeg oem les te geven in 't Aentwaerps mor 't lekt mij e schoë project vör in de(n?) toekomst. We zing wel:-) |
21 juli 2009, 20:33
Grytolle
|
Doederik (21 juli 2009, 19:53)
de(n?) toekomst. We zing wel:-)
Tourist Lemc - Schoên was ze: de toekomst Tourist Lemc - Intro: de toekomst Sint Andries MC's - Wegwijzer: de toekomst Pif Pouf Paf - Wa' dóed' eraan: de toekomst Filet d'Anvers - Burgemiêster van de nacht: de toekomst iXina - Noêt ni staerve: gin tóekomst Filet d'Anvers - Ik overleef: m'n tóekomst d'ênige mannelijke veurbeelden op deze site zijn van Filip (de deur hem vertaalde litratuur + e paar nieuwsberichten) verder vrouwelijk als werkwoordsstam + st alleên maar 223 treffers op google veur "in den toekomst" (ma ge vind ook 150 treffers voor "ne vrouw"...) |
21 juli 2009, 20:41
Doederik
|
Ja ik zou oek "de toekomst" zegge mor ik erinnerde mij da' de Flup oe oët verteld od da-g-et mannelak was, dus den toekomst. "Den toekomst" gefd wel 500 google-its mor da's ni genoeg oem der zeker van te zijn da-g-et ni' van die tienerkes zèn onlijn da' dinges lak "nen bank" enzoë neerkrabbele. En ik ken de +(s)t-regel, mor nen dingst is beveurbeld oek mannelak. Dus 100% zeker kunde dorvan oëk ni alted zijn. |
21 juli 2009, 20:50
Grytolle
|
nen dinst is d'ênige bekende uitzondering en ge moet doorklikken tot de leste pagina op goegel.. anders ziede 't correct aantal ni.. 't is ne stommen bug; 223 is het echt aantal 't is ne geslote groep woorden, dus der zullen geên onbekende oôrspronkelijke uitzonderingen zijn, maar de woorden worden duidelijk soms mannelijk gebruikt door regelverlies/te veel fouten input (AN) 'k zal is nen uil(!) laten vliegen naar Haloewie meh daarin ne lijst van stam+st-woorden, dan kunnen we zien of dees een -uur-geval is (regel correct maar regelverlies) of een -iek-geval (al lang mannelijk geworden/dad altijd geweest) |
21 juli 2009, 20:51
Grytolle
|
en de stichting lekt m'een goei idee |
21 juli 2009, 23:28
Krommenaas
|
der zen zoeveul woorde die soemmige mense mannelijk en aender mense vrouwelijk vinne, dor moet' echt oewe kop ni over breke zenne. wafel en merel zen nog zoe'n twiê gevalle bvb. (vör mij alletwiê m.) |
21 juli 2009, 23:31
Krommenaas
|
Doederik (21 juli 2009, 19:53)
Tijd kunde make
ik spendeer nau al ongeveer al m'ne vrijen tijd on dees en vt.be, in die mate da 't m'n relasen en m'n job belast (ik zen 4/5 gon waerke dees jaar). en 'k wil nog ne politieke site beginnen oek :) 'k beschou deze site as et lokaas, as w'oêt ne groep gelijkgezinde mense kunne verzamele kunne we denken over aender initiatieve. mor der is zoê'n algemiên apathie over et verdwijne van et Aentwaerps da 'k nogal pessimistisch zen. den iênigen uitweg is oem iêst miêr mankracht te verzamelen en dan de politiek en de media mee te krijge. btw Doederik ge zeh misschin ni' goe' geplötst vör les te geve, mor wel oem ne cursus same te stelle - et dóelpubliek zal oemmes vertrekke van verkavelingsvloms zjust gelak gij. da lekt me zowiezoê den iêste stap, nen online cursus Aentwaerps, wa' dan oek een basis zou zen oem later echte lesse te gon geve. |
22 juli 2009, 00:39
Doederik
|
ik spendeer nau al ongeveer al m'ne vrijen tijd on dees en vt.be, in die mate da 't m'n relasen en m'n job belast (ik zen 4/5 gon waerke dees jaar). en 'k wil nog ne politieke site beginnen oek :) -> ja ik bedoelde ni perse gij mè "tijd make". Omda' ge vroeg wie dor tijd vör zou kunnen emme, der is altijd wel iemand te vinde da' dor tijd vör kan make, of da toch al te veul tijd ee. 'k beschou deze site as et lokaas, as w'oêt ne groep gelijkgezinde mense kunne verzamele kunne we denken over aender initiatieve. mor der is zoê'n algemiên apathie over et verdwijne van et Aentwaerps da 'k nogal pessimistisch zen. den iênigen uitweg is oem iêst miêr mankracht te verzamelen en dan de politiek en de media mee te krijge. -> over zoewad alles da' der in de wèreld gebeurd is er algemiën apathie, gelak da wij in Bellegen allemaal miljaerden euro's betale deur da' d' Amerikonders boven unne staend lèèfde, a' g' over iël die crisis een bitje nadenkt kan ekik oëk ni begrijpe da' daar niemand ni tegen in oepstaend komd. Algemiën apathie is vör mij gin excuus oem ieverans zelf niks ni on te doen. Mor ik bedoelden uiteraard ni da' ge te weinig doe dees is al e superinitiatief, mor ik zien der wel iet veur vör dad in de toekomst nog vajjer te trekke. En ni dad in Olland de dialecte der beter on toe zèn (vaer van), mor daar eed elke regio/province wel teminste streektaalfunctionarisse en organe da' der vör ijvere de streektale te b'ouwe, in Bellege lekt mà zoeiet nog ni echt vör morge, oemda' den intellectuelen tendens nog altijd is da' dialect slecht is en VRT-Vloms den iënigste zaligmakende norm. Mor in mijn ideaal vlaanderen is er een (min of miër officieel, of toch minstes gesubsidieerd) orgaan da' z'n eige mè et promote van et westvloms bezigoud, een aender da' vör et limburgs oepkomd en zoe voërt. Die schijncultuur van Ollands dialect mut dringend afgebroke wörre veur et te laat is. Mor goe, we kunnen al beginne deur consequent aentwaerps te klappe (ik zing zelf wel dad elke kiër na een week in Bellege der deur mà n famillen al wel trug minder gejijd en gejoud wörd, al weet ek oëk wel da' zolle noët gin aentwaerps mè mij gon trugklappe, b'alve mà n vader missching oemda' da' den iënigsten is van ons mè aentwaerps as moedertaal) |
22 juli 2009, 11:17
Kletskop
|
opelijk komd der trug een dialectweek en wör ek trug betrokken, da was toch al een begin. |
22 juli 2009, 12:40
Grytolle
|
mijnen tijd van veule vrijen tijd is bekan oep :( |
24 juli 2009, 10:52
Krommenaas
|
ier is al ne liêrling vör de cursus Aentwaerps se http://www.aentwaerps.be/gastenboek#comment875 |
24 juli 2009, 13:05
Grytolle
|
o/ |
10 november 2009, 00:46
derek
|
ik wil daar wel man schauwers onderzette |