Aentwaerps.be - alles over d'Aentwaerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dobbelklikt oep iênder welk Aentwaerps woord oep deze site!

vrage vör den Derek
pag. 1 2 3
6 december 2009, 05:52
derek
Krommenaas (1 december 2009, 21:33)
Derek: is et alted od en odde vör "hadden", of soems ad en adden, of alted 't iên of alted 't aender?
volges mijn moeder is alted 't iên of alted 't aender, mor is et wel altijd g'ad as VD.

awel dakket niet weet

ajeeget g'ad ... ja t'is altijd g'ad als VD
ik zeg miestal od denkekik - ja volgens mij ist wel zeker od
awel k'zal der is oep lette zie, maar ik kan nie direct een veubeld vinde dakkik ad zou gebruike...
ik koom altijd oep od uit

ik denk dus dat novenaent de kaent wer dagge van ze , ze van od of an ad spreke maar dan oek altijd
maar da's buiten de randgemiêntes volges mij
6 december 2009, 12:34
Grytolle
een of ne centuur?
8 december 2009, 22:32
Grytolle
een of ne fagot?
9 december 2009, 00:59
derek
ne ceinture of ne centuur
ne fagot
9 december 2009, 20:21
Grytolle
iênzomad of iênzaamad?
10 december 2009, 03:15
derek
Grytolle (9 december 2009, 20:21)
iênzomad of iênzaamad?

geft iens aan welk klankbeld ge hier veurstelt?
10 december 2009, 09:21
Grytolle
[iên-zom-ad] of [iên-zaam-ad]
10 december 2009, 10:18
Doederik
a bedoeld eenzaamheid

volges mij is die aa miêstal kört (een o) tenzij da' ge der wa miêr nadruk oep legt
10 december 2009, 14:38
derek
ja ::@Doederik (10 december 2009, 10:18)
a bedoeld eenzaamheid

ja dat had ik ook wel door , maar welk klanbeeld wilt hij oproepen met "o" en welk met "aa"

ik hoor ze er twiê in st Andries :

iênzomad met körte maar ronde o gelak in bord of gom (is niet het zelfde o als in rond)
iênzaamad met de lang oa klaenk legt iets miêr nadruk

In de schrijftaal zou ik altijd het lest gebruike
misschien een suggeste in de woordenboek de aa versie oepneme en de afwijkende körte uitspraak vermelden
10 december 2009, 20:21
Grytolle
derek (10 december 2009, 14:38)
ja dat had ik ook wel door , maar welk klanbeeld wilt hij oproepen met "o" en welk met "aa"
degeen die we gebruiken in de spelling ier...

iênzomad met körte maar ronde o gelak in bord of gom (is niet het zelfde o als in rond)
iênzaamad met de lang oa klaenk legt iets miêr nadruk
dus in dees geval kan et allebei... mor oe zit et meh gehoorzaamheid? g'oêrzaamad wel meugelijk neffe g'oêrzomad?
11 december 2009, 16:34
derek
Grytolle (10 december 2009, 20:21)
degeen die we gebruiken in de spelling ier...
man vraag was oem die klinkers te duiden met ander woorden, oemdakik ma een beeld mut vormen in manne kop welk klaenkbeld da'gij oeweige veursteld 't is niet oemdat het geschreve staa dakkik en gij hetzelfde ons hetzelfde veurstelle

dus in dees geval kan et allebei... mor oe zit et meh gehoorzaamheid? g'oêrzaamad wel meugelijk neffe g'oêrzomad?

Voermij kan da oêk allebei maar k'em erover naagedocht en ik zieng vogelende overiênkomste :
t's altijd laenk of kört
maar of mor
straat [strɔ:t] of strot
ik schreef oep wikipedia : het woord "straat" [strɔ:t] wordt soms lang uitgesproken zoals in "ik goan nor den bakker in de keurte gastesstroat" maar soms ook kort zoals in "den buro in d'Oemmegankstrot" wanneer en waarom dit gebeurt is niet met regels te vatten.

g'oêrzaamad of g'oêrzomad
iênzaamad of iênzomad

Wakkik wel'em vastgesteld uit die vörbeelde is de klaenk : [strɔ:t] t'is altijd dien engelsen "oa" klaenk alliên lank of kört en ik denk datda te maaken hee met het ritme van de zin enof het woord zelf het ritme dat de lettergrepen in ne zin komen : het muzikale ritme ne zin dat mut marcheren

woroem wört er gelache met limburgers oemdaze hun klinkers slijpe
Maar er is wetenschappelak beweze dat deur een paar onderden limburgers en aender dialectsprekers nen tekst van ongeveer van ongeveer 2500 woorden te laten veurdraagen zoewel in het AN als in hun eige dialect (onbekende tekst veurleze, tekst na veurbereiding veurleze en tekst na vuerbereiding veurdrage) da
- ba den tekst in het AN het verschil in tijd oem die 2500 woorden uit te spreke tussen de verschillende mensen gespreid is over <5% : dus den traagste hee 5% miêr tijd nodig dan de rapste en die spreiding is dezelfste tussen alle limburgers en aender dialect sprekers
- ba den tekst in het dialect is het verschil tussen den traagste en de rapste <3%
- tussen de verschillende dialecten is er giên (statistisch significant) verschil tussen de gemiddelde snelhad van limburgers en aender dialectsprekers oem die 2500 woorden uit te spreken , veurbereid of nie.
Dus limburgers slijpe hun klinkers en gebruike een ander ritme dan aentwaerepenère oem hun lettergrepe uit te spreken en da waerekt oep de lachspiere.
Dus iêl diên uitleg oem man concluse te bauwe dak zee da het ritme bepaald ofdat ge die klank lang of kórt go'd'uitspreke
11 december 2009, 18:36
Krommenaas
we kunne *-zaamad dus gewoên ba de woorde rekene die ge zoewel meh' de langen as meh' de verkörte klinker kund uitspreke, gelak aan/on, zoê/zoe en zoeveul aender.

wa' de körte o's betreft: der is mor iên körte o worvan d'uitspraak wel kan verschille norgelaenk de volgende klaenk, gelak oek meh a en e 't geval is, zjust?

de e is aenders veur een l: bek vs. bel
de a is aenders veur een l: kat vs. bal
de o is aender veur een ng: rot vs. rond [rongt]

da lekt me iêl 't veraal?
12 december 2009, 17:50
Grytolle
kunde zegge "twiê iênzomme maskes"?
13 december 2009, 00:19
derek
da's na d'analyse van nen expeêr seh

Ik kan probere oem iet duidelak te make , de conclusie is on olle
13 december 2009, 00:20
derek
Grytolle (12 december 2009, 17:50)
kunde zegge "twiê iênzomme maskes"?

neje , t'zen twiê iênzaame maskes
13 december 2009, 00:22
Grytolle
okee, dus der zen tenminsten e paar duidelijke gevalle wor de aa mut zijn^^
16 december 2009, 19:59
Krommenaas
kende gij kollekolleneike?

iet uit mijne kindertijd da persies niemand kend.
pag. 1 2 3