| 13 februare 2010, 21:27
|
| ik goeng der alted vanuit da-g-et verkleinwoord van woorden oep -el normaal meh -tje was, mor soems kom ek oep e woord en dan maak ek der ottomatisch -ke van, eed iemand ier een theorie over of een beter gevuul? normaal tje: vogeltje, kogeltje, da' zou meh -ken iêl aardig klinke. Of een Duveltje, gin duvelke. mor k dochteraan deur grödselke, zoe e woord zou idd beter klinke meh -ke, grödseltje klinkt oem iên of aender reden onnatuurlijk oek al is et e woord da 'k nog mor just ken. En aangezien et ier in de wdb. oek meh -ke stoh, ee' de kroemmenaas et percies oek zoe aangevuld. As ek nog oep woorde me' dees uitzondering kan kome post ek z' ier wel, want der zen der vör mij gevuul nog wel. |
| 13 februare 2010, 21:34
|
| nog is efkes den diksjonair deurgezocht oep %elke en kreeg dees: dörpelke emelke grödselke mashoeffelke rödselke stoempeltshe/stoempelke zjenevelke zjenoffelke nou kan ek ni metiên spontaan zegge welk verkleinwoord da 'k iervan zou make, mor 'k was wel is curieus oe da' gij de keus ke/tje ieroep toepast, volledig oep gevuul en zedde der dan alted zeker van of zen dad oek soems twijfelgevallekes? |
| 13 februare 2010, 22:21
|
| noêt ba stilgeston! dus idd puur oep gevuul, en idd veul twijfelgevallen. |
| 13 februare 2010, 23:08
|
| onder die woorde vald mij oep da' vool ervan AV-woorden zijn, die ni g'associeerd zijn meh 't ABN... dus mss invlóed uit et Schoê Vloms, dad in ouwere vörm iêl wrs de veurkeur gaf on verkleiwoorden oep -ke, die oemmes alted gebrökt wörren na -el in d'aender dialecte? |
| 18 meêrt 2010, 19:59
|
| iemand e gedacht over da theorieke? |
| 18 meêrt 2010, 20:13
|
| duvel is ook geen AN maar toch -tsje maar voor de rest klop et in deze beperkte steekproef wel. 't kan nen invloed zijn. |
| 19 meêrt 2010, 10:46
|
| en emel is wel duidelijk AN (afgezien van de h- dan) en stoempel duidelijk geen, en daar wel tje neffe ke |
| 20 meêrt 2010, 01:30
|
| bedoelde da al de katholieke bóeren et noêt ni zouwe g'ad emmen over den emel en d'el?:P |
| 5 april 2010, 21:19
|
| wa da mij oek oepviel, oek al weet ek ni of et ne regel is mor der leek mij een tendens na lange klinker: tje, na körte -ke: vogeltje, kogeltje, sleuteltje, en die emmen ammol ne lange klinker, de groêten oêp van de -elke woorde ne lange medeklinker idp. vör 'emelke' go' dees ni oep, mor in't algemiën de woorde wor da 'k on docht leke toch vör e groêt diêl deze regel te volge. |