Aentwaerps.be - alles over d'Aentwaerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dobbelklikt oep iênder welk Aentwaerps woord oep deze site!

wie kan dit vertalen in het Antwerps?
9 meêrt 2010, 16:16
Anoniem
"Och meneer, 't is toch a schoon beestje, schattig, we hebben echt meegeleefd. Ja ik ga iedere dag komen zien naar de evolutie."
9 meêrt 2010, 16:28
Doederik
'k Snap ni' goe wad a' ge bedoeld me "we hebben echt meegeleefd" in dees context aangezien da-g-et biêsje mah nog gezond lekt? mor soit

"Och meniêr, 't is toch e schoên biêsje, schattig/koddig, w' emmen echt compasse. Ja, ik gon iederen dag kome zing nor d' evoluse"
9 meêrt 2010, 17:20
Anoniem
Met "meegeleefd" wordt bedoeld, op de voet opgevolgd, het gaat over het Olifantje dat werd geboren in de Antwerpse zoo...
"compasse" is dan misschien niet top! Voor de rest ziet het er goed uit.
Hoe zou je "meegeleefd" dan vertalen?
9 meêrt 2010, 19:14
Krommenaas
dan gewoên meegeleêfd.
9 meêrt 2010, 21:42
Anoniem
Merci, kan "mehgeleêfd" ook?
9 meêrt 2010, 23:44
derek
"Och meniêr, 't is toch zoên schoên biêsje, zoên koddig manneke, w' emmen iêl die dracht mee geleefd. Jaja, ik gon iederen dag kome zing hoe dattem groeit."
10 meêrt 2010, 14:14
Grytolle
Anoniem (9 meêrt 2010, 21:42)
Merci, kan "mehgeleêfd" ook?
Worschijnlijk ni

E veurzetsel da diêl uitmokt van e waerkwoord kan normaal gezing ni verkört wörre
ik koom öt/uit Zwede <- allebei meugelijk
ik noêdigden 'em uit <- alliên de staerke vörm meugelijk

Trouwes, Fixkes zoengen erges "wilde gij öt gaan", is da vör de rest van ollen oek gi scheibaar waerkwoord? (VanDalen ee namelijk "uitgaan" ipv "uit gaan")
10 meêrt 2010, 17:08
Doederik
zoewizoê zou ek in 't Aentwaerps minder uit > öt doeng as in 't Verkavelingsaentwaerps. 't Is namelak oek iet da 'k veule miêr oêr ba de joenk'ad as ba ouwer mense.

En da' van dad olefantje da wist ek ni, doroem da 'k ni kost volge :)
10 meêrt 2010, 23:02
Krommenaas
Grytolle (10 meêrt 2010, 14:14)
ik noêdigden 'em uit <- alliên de staerke vörm meugelijk

ötgenoêdigd klinkt mij aenders iêl normaal.

mor in alle geval, mehgeleefd kan ni want meh is ni de verkörting van mee.
10 meêrt 2010, 23:04
Krommenaas
derek (9 meêrt 2010, 23:44)
"Och meniêr, 't is toch zoên schoên biêsje, zoên koddig manneke, w' emmen iêl die dracht mee geleefd. Jaja, ik gon iederen dag kome zing hoe dattem groeit."

proper geschreve:

Och meniêr, 't is toch zoê'n schoên biêsje, zoê'n koddig manneke, w'emmen iêl die dracht meegeleêfd. Jaja, ik gon iederen dag kome zing óe dat 'em groeid.
10 meêrt 2010, 23:46
derek
mercie voer de verbetering mor:

Och meniêr, 't is toch zoê'n schoên biêsje, zoê'n koddig manneke, w'emmen iêl die dracht mee geleêfd. Jaja, ik gon iederen dag kome zing óe dat 'em groeid.

er mut een spase zen (een adempoos) tussen mee en geleefd
13 januare 2011, 20:47
tendeloo
meegeleeft denkkik is megemokt
12 februare 2011, 13:56
Anoniem
van alles en nog wat zeg men meestal bij bv als men vraagt wat ben aan doen en je vind dat ze er geen zaken mee hebben, men kan simpel zeggen niks dus niets maar een antwerpenaar spreekt graag in beeldspraak
swarol