11 meêrt 2009, 19:33
Grytolle
|
hey! iêste vraag: Eed et Antwerps nen eige vorm vör "kolom" en welk geslacht ee' da woord? |
11 meêrt 2009, 19:54
Krommenaas
|
ne kolom |
11 meêrt 2009, 19:54
haloewie
|
haloewie schrijft: Grytolle (11 maart 2009, 19:33)
hey!
iêste vraag:
Ee-g-et Antwerps nen eige vorm vör "kolom" en welk geslacht ee' da woord?
Nee, kolom blijft kolom en het is vr. - een breeje kolom tekst Er bestaat misschien een variant kolon (niet nasaal) In een gebouw, een kerk spreken we eerder van ne pilèèr, of ne pilaster |
11 meêrt 2009, 20:01
Grytolle
|
Bedankt :) Edit: en bedankt vör de -g-correkse, 'k ad z'iêst ni' gezing |
11 meêrt 2009, 20:02
Krommenaas
|
kolom vrouwelijk? da's dan Deurne's dialect ipv Algemiên Aentwaerps :p |
11 meêrt 2009, 20:06
Grytolle
|
Of masculinisering bah jùnger sprekers :P 't goh trouwes terug ùp "columna" dus wrs is 't vroulijk gewest beh d'ontliêning |
11 meêrt 2009, 20:54
Krommenaas
|
da' doe me der on denken da 'k is ne lijst wou aanlegge van woorde die volges soemmige mannelijk zen en volges aendere vrouwelijk - der zen der zoe veul. |
11 meêrt 2009, 21:06
Doederik
|
ik zou et oek vrouwelak moake... 'een breej kolom' klinkt vör maë wel beter as 'nen breje kolom' |
11 meêrt 2009, 21:07
Doederik
|
volges de vandoale is et oek (vr.), oewel da' da natuurlak gin 100% zeker'ad geft. |
11 meêrt 2009, 21:18
Grytolle
|
Wa' vinde gij van "ne lijst", haloewie? |
11 meêrt 2009, 23:31
Krommenaas
|
raar, een kolom klinkt compleet verkeerd voor mij. maar nog al zo'n gevallen gehad, bvb "merel" en "wafel" (voor mij allebei mannelijk). in zuid-brabantse dialecten hebben ze dan weer mannelijke woorden die ik duidelijk vrouwelijk vind, gelijk match en bus. |
12 meêrt 2009, 00:48
Doederik
|
elke keer as een van mijn (antwerpse) vrienden "nen bus" of "dien bus" zegt doeget zeer aan mijn oren ne kolom klinkt voor mij wel ok (beter as een kolom), maar in et geval van 'een breej kolom' klinkt vrouwelijk mij dan weer beter? nen breje kolom wringt toch ergens. |
12 meêrt 2009, 09:41
Krommenaas
|
'k weet ni zeker wa' ge bedoeld meh breej en breje, als we 't over Antwerps hebben. 't is ofwel nen briêë kolom of een briê kolom, akkoord? |
12 meêrt 2009, 12:45
Doederik
|
breej en breje de notaties van mijn gewoonlijke Algemeen Vlaamse uitspraak van briêë en briê |
12 meêrt 2009, 13:10
Grytolle
|
Merel is toch ook ne meiskesnaam? Da' zou 't vrouwelijk geslacht bevorderen bij sommige sprekers |
12 meêrt 2009, 14:08
Grytolle
|
varia(e)nt/variante zou mss ook veel verschillen laten zien |
18 meêrt 2009, 01:51
haloewie
|
geslacht van naamwoorden wat klinkt er voos of wat kan niet door den beugel? als we de lijst van vogels bezien, dan beginnen we met 'ne vogel' Vogels zijn mannelijk, behalve als ze vrouwelijk zijn. ne merel, ne nachtegaal, ne suskewiet, maar een vink, een mees. nen uil, nen arend, ne sperwer, nen buizerd, maar een mus. ne zwaluw, e roodborstje, ne kievit, enz. Maakt niet uit of het een manneke of een vrouwke is. een wafel, een match, een bus, een lange kolom, een hoge kolom zijn voor mij vrouwelijk. Het wegvallen van de -e bij breed/j klopt volgens mij ook niet. een brede kolom. /ie + naslag/ ne lijst is mannelijk, Grytolle. Maar dat vroeg-de niet. Ge wilde weten wat ik van ne lijst mann. en vr. woorden vond. Dat is iets wat ge aan het publiek moet voorleggen. Maar ik dacht dat ge geen onderscheid wilde maken tussen 'echt' Antwerps en 'aangewaaid' of 'verwaterd'. Maak maar ne lijst. Ik zal zeggen wat volgens mij m/v is. Leg die lijst voor aan een groot aantal andere sprekers van verschillende komaf, leeftijd, opgroei-woonplaats. Ik had gedacht dat er meer volk op het forum zou afkomen. We zijn nog steeds met 6, 7. Veldwerk. Tenzij ge een sluitende manier vindt om het via het net te doen. |
18 meêrt 2009, 11:31
Doederik
|
'ne zwaluw' idd. omdat et een leenwoord is uit et Nederlands. In de omringende dialecten is "een zwolm" (/zwölm/zwalm) normaal vrouwelijk bij mijn weten |
18 meêrt 2009, 14:40
Grytolle
|
Nee, ik vroeg me idd af wat ge van een lijst vs ne lijst vond, want het is een oorspronkelijk vrouwelijk woord, en ik zou willen weten wanneer het precies mannelijk is geworden :) Van "ne wafel" spreekte gij duidelijk nog nie, maar misscien wel van "ne variant"? Aangaande dieren (dit stuk lijkt me nogal correct, ook al zijn andere in dien tekst soms wel twijfelachtig): (Ik heb alles wat mij eventueel fout lijkt onderstreept) http://dbnl.org/tekst/bril002nede02_01/bril002nede02_01_0015.htm 3. Van die diernamen, welke voor het mannetje en het wijtje beiden gelden, zonder dat het mannetje en het wijtje bovendien elk nog een afzonderlijken naam bezitten, zijn over het algemeen die mannelijk, welke betrekkelijk groote of sterke dieren beteekenen, als: aap, arend, das, eland, elft, fazant, haai, haas, hop, jakhals, kabeljauw, kameel of kemel, kreeft, krokodil, labberdaan, losch, luipaard, muil, olifant, ooievaar, pauw, papegaai, rob, rog, specht, snoek, steur, struis, uil, valk, vos, wouw; vrouwelijk, daarentegen, over het algemeen die, welke betrekkelijk kleine of teedere dieren beduiden, als: big, bij, bot, duif, eend, garnaal, hagedis, kapel, kat, kauw, kid, kneu, koet, kraai, lamprei, luis, marmot, mees, meeuw, mier, mijt, mot, mug, muis, musch, pier, pluvier, post, rat of rot, rijp, rups, schar, slak, smient, spin, spinnekop, sprot, tor, vlieg, vloo, wesp, zier, zwaluw. Vrouwelijk zijn echter ook: gans, gier, kraan, leng, raaf, schol, sim, slang, slij, tong, vleet, zeelt, zwaan, en daarentegen mannelijk: baars, mol, nachtegaal, puit, spreeuw, vink, voren, vorsch, work. Ook de etymologische vorm, met andere woorden, de uitgang, schijnt invloed op het geslacht der diernamen uit te oefenen. De meeste, namelijk, op ing of ling, el en er, zijn mannelijk: haring, spiering, bokking, grondeling, pating; echel, egel, ezel, grondel, krekel, kwakkel, kwartel, pimpel, sabel, wachtel; bever, ekster, kever, marter, otter, putter, reiger, sperwer, tijger; met uitzondering van: [p. 149] taling; hommel, korzel, mossel, tortel, wezel; adder, kalander, kneuter, lijster, oester, die vrouwelijk zijn. Voorts zijn mannelijk die op m, eel, ijn en oen: brasem, worm, zalm; barbeel, makreel; hermelijn, sardijn, tonijn; kalkoen, schorpioen, met uitzondering van de onzijdige konijn en kapoen. Vrouwelijk, daarentegen, die op eene e uitgaan of ten minste eenen vorm op e bezitten: forel of forelle, krab of krabbe, kwab of kwabbe, made, meerl of meerle, negge, pad of padde. Onzijdig zijn: genet, fret, kameleon, haft, en de boven reeds genoemde konijn en kapoen, alsmede in de jachttaal haas. Ook de naam dier, die alle bezielde wezens omvat, is onzijdig, terwijl vogel en visch, welke namen al de verschillende soorten dezer dierklassen insluiten, mannelijk zijn. Kievit en koekkoek, aldus naar het geluid genoemd, dat deze dieren maken, zijn mannelijk, omdat er de naam vogel onder verstaan wordt. |
18 meêrt 2009, 16:16
Doederik
|
Nor mijn gevuul (de woorde da 'k ni vermeld zèn biëste da 'k ni ken of wor da 'k totoal gin idee van hem) Nen oap Nen oarend Nen das Nen eland Ne fazant Nen hoai Nen hoas Ne jakhals Ne kabeljauw Ne kamiël Een kreeft Ne krokodil E luipèèrd Nen olifant Nen oeëjevoar Een pauw (ne pauw?) Ne papegoai (Ne ziëhond) Ne specht Ne snoek? Ne/een steur? 'k Hem da biëstje oemmes nog noeët ni tegegekome. (Ne struisvogel) Nen uil? Ne valk Ne vos (Een biggeke) Ne gernot Nen hoagedis Een kat Een kauw Een koet Een kroaj Een luis Ne mermot Een miës Ne mieëw (Ne muurzeiker) Een mijt Een mot Een mug Een muis Een mus Ne pier Een rat Een rups/rusp Een slek (Een spin) = Ne spinnekop Een tör (beter ne kever) Een vlieg Een vloej/vloeë Een weps/wesp Een zwolm Een gans Ne gier/een gier? Da biËst komd hier nou oek ni zoe veul veur in Antwerpe... Een roaf? (Ne pladijs) Ne slang (een slang?) Een zwoan Ne Mol Ne nachtegoal Ne puitNe spriëw Een vink Ne (kik)vörs Nen hèring Nen egel Nen ezel Ne krekel Een kwakkel/kwartel Nen bever Een ekster (nen ekster?) Ne kever Ne merter Nen otter Ne reiger Ne sperwer Nen tieger Nen hoemmel Een mossel Nen törtel (een törtelduif) Ne wezel Nen adder Ne lester (een lester?) Een oester? Ne wörm Een zalm (ne zalm?) Ne makriël Nen hermelijn Een sardin Nen tonijn Ne kalkoen Ne schorpioen E ko(r)nijn Een forel? Een krab Een moaj Ne mèrel/ne mèrelèr (een mèrel?) Een pad Ne fret Ne kameleon Ne kievit Ne koekoek Uiteroard ni feilloeës :) |