5 januare 2011, 11:49
Paul De Bra
|
Er zijn in Antwerpen nogal wat gebouwen met een naam die niet de echte naam is (soms hebben ze geen naam) maar die in Antwerpen zelf wel gebruikt wordt. Het "kot" bijvoorbeeld (aanwervingslokaal voor havenarbeiders). (Het woordenboek vermeldt uiteraard deze betekenis niet bij het woord "kot".) Den Oudaan is bij iedereen wel bekend (staat niet als woord in het woordenboek). Den Dikke Mee is ook bekend omdat het woord als naam van een restaurant verder leeft. Het "Glaze Kot" is zeker niet bij iedereen bekend en als we zo'n woord niet vastleggen geraakt het voor altijd verloren. (Het glaze kot is het kantoorgebouw op de hoek van de Sint Paulusstraat en de Lange Koepoortstraat, waar vroeger Van Ommeren gevestigd was.) We kunnen ongetwijfeld een paar honderd echt Antwerpse namen van Antwerpse gebouwen bij elkaar krijgen. |
7 januare 2011, 11:19
Krommenaas
|
Al die woorden mogen gewoon in de woordenboek. Zijde soms g'interesseerd om ze zelf toe te voegen? Ik kan u daar dan access voor geven, der is wel een leercurve om de dingen goe in te vullen maar wij kunnen altijd nog verbeteren. |
21 januare 2011, 21:20
Paul De Bra
|
Ben nog wel een beetje bang van die leercurve... Niet zo gemakkelijk om de dingen goe in te vullen. En ik ken zelf niet zoveel gebouwen met hun antwerpse naam. Mijn suggestie is meer om het collectieve geheugen van de antwerpenaren hier vast te leggen (niet alleen mijn geheugen). |
22 januare 2011, 19:14
Doederik
|
Hmm ik vrees da wij (de actieve leden hier) daar te jong voor gaan zijn ;) bovendien allemaal "extra muros" dus dat soort van dingen gaan wij niet echt weten. [as'k et mij just herinner toch; is de Krommenaas van Merksem. Grytolle is ne Zweed, en ikke opgegroeid in Zandvliet] |