20 meêrt 2009, 12:12
![]() ![]() |
Woorden worden pas toegevoegd aan de woordenboek als ze door twee onafhankelijke bronnen gekend zijn. Ik zal af en toe ne lijst woorden posten waarvan nog geen bevestiging is. Als ge een woord kend, graag melden, en ook de precieze uitspraak verduidelijken (want die is meestal ni duidelijk uit hoe mensen het woord melden). als ge der ook nog het geslacht, afgeleide vormen, precieze betekenis en ne voorbeeldzin van kund geven zou ik da zeer appreciëren. - schaermpavodder 'a is weral schaarmpavodder' = met verlof, of aan het profiteren van verlof - snotvink = iemand die veel verkouden is - sorre/sörre = oud antwerps woord voor politieman - poeffel = ? - karocheteekas = curiositeitenkast. Vitrinekastje waarin posturekes, portretjes en souvenierkes worden uitgestald - "parlevatten" = overleggen. Inploats van te staan parlevatten zou de beter voorddoen. - "aenteklaaw" = onhandig persoon (van hand = klauw ?) oan dien aenteklaaw moete da ni vrage - "ferre-mi-jouwen” = hartstochtelijk klagen - "botteren" = bottert nie zoé op diën trap = lawaai make - afsmoêre = ? - drel = ? - "fafoeleke"= nejanmenkloete=stoefer=bluffer - piepzjanette = ? (katastroof 374) - ne scharen bùbbel (katastroof 1986-5) - schavies = term uit het poeshenelletheater, maar ik weet ni of het op de pop of de poppenspeler slaat |
20 meêrt 2009, 13:45
![]() ![]() |
afsmoêre = aftrappe? toch in de context van da lieke van katastroof... |
11 november 2009, 14:58
![]() ![]() |
- sorre/sörre = oud antwerps woord voor politieman
ja; ne combi das een sörrekar (niet sorre) ne een politie buro is een sörrekot sörze : is een deken - afsmoêre = ?
weggaan , k smoêred'af, k'keus me schup af- drel = ?
blubber kikvörse maken drel - ne scharen bùbbel (katastroof 1986-5)
nen boebel is een huidbobbeltje lak muggenbeet, acné of een zweertje |
8 november 2010, 18:50
![]() ![]() |
afsmoeire = uitsmoeire = als je altijd sigaretten vraagt aan iemand anders dan ben je hem aan het afsmoeire / uitsmoeire. |
15 november 2010, 09:35
![]() ![]() |
'Schavies' is de noam van de poep 'Neus de Schavies', ne schaveger. Rob Alaers |
14 februare 2011, 14:24
![]() ![]() |
'Schaermpavodder' sta maa bekend as 'schampavie' (weg, verdwenen) en da komt van 't Frans 'échapper', ontsnappen. |
14 februare 2011, 14:32
![]() ![]() |
Ne 'sorre/sörre' (veur pollissenagent) ken ik zeker uit m'n jeugd, mor ik weet veurloepig nog nie woar dat dat woord vandoan komt. |