Aentwaerps.be - alles over d'Aentwaerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dobbelklikt oep inder welk Aentwaerps woord oep deze site!

lijst van woorden met een ander geslacht
pag. 1 2 3 4 5
4 juni 2009, 09:32
Krommenaas
dees lieke

mor is fout denk ik
5 juni 2009, 13:07
Krommenaas
'k em ier een artikel van gemokt: iere.

nief suggestes nog alted welkom uiteraard
5 juni 2009, 13:30
Grytolle
der moeten meer franse leenwoorden bestaan die onz zijn in 't hollands maar nie in 't antwerps
5 juni 2009, 21:51
Grytolle
deur inen dirkmath gepost oep een aender foroem
Er zijn wel een reeks woorden die in het Antwerps mannelijk zijn, maar in het Nederlands onzijdig:

bvb. boek: den boek / het boek

Andere voorbeelden zijn: afval, album, eigendom, gas, kader, marsepein, nest, nummer, ogenblik, plafond, plein, riool, venster.

In het AN (volgens vandale). (woorde die volges mij der ni bah oren deurgestript)
- afval (o/m)
- gas (o) <- v? ..kan me ni erinnere woroem ek da' denk in van olle twi zullen et vast wete
- marsepein (o/m)
- nest (o)
- nummer (o) -> ne nummer/numero
- plafond (o) -> den blafon
- riool (o/v) <- WNT: "znw. onz., in Z.-Nederl. (gelijk in 't Mnl.) vr.", dus e verschil noord-zuid
5 juni 2009, 21:54
Grytolle
gin idee of ek dees al is genoemd em:
- valies (o) -> de valies (v)
5 juni 2009, 22:02
Krommenaas
zal later de lijst aanpasse mor da wrd een significant uitbreiding alleszins. kunde din dirkmath ni interesseren oem ier mee te kome klappe?
6 juni 2009, 00:37
Doederik
Died schrijft (vanuit antwerpen deze keer)
in uw lijstje daarbove, nummer (of numero, is beter antwerps volges mij?) is mannelijk, ni vrouwelijk. Ne numero, ne nummer
6 juni 2009, 18:33
Doederik
t klinik
6 juni 2009, 18:34
Grytolle
Wien komt de eere dezer vondst toe? (Volgens mij zit ik den heelen dag maar userid's in te stellen :D)
6 juni 2009, 23:44
Krommenaas
'k had et expres zo gemaakt da wie ni ingelogd is z'ne naam ni getoond word, kwestie van mensen aan te moedigen om in te loggen, maar da lijkt ni te helpen :)
6 juni 2009, 23:49
haloewie
omgekeerd is er
de fabriek (NL) het fabriek (Antw)

Antw. kader (o.) in 't kader van de solden [..] = binnen de begrenzing, de beperking
Antw. kader (m.) Ge moet die kader nog aan de muur hangen
(tussen hokskes) kder is een woord dat geen r of n na de a heeft en toch met een lange, scherpe Franse wordt uitgesproken. Het verkleinwoord kderke kent geen verkorting.

het station (NL) - de stoase (Antw)

Horen de dubbele hier ook bij ?
Scheld, Schijn, stad, straat, school
6 juni 2009, 23:55
Grytolle
haloewie (6 juni 2009, 23:49)
Horen de dubbele hier ook bij ?
Scheld, Schijn, stad, straat, school
Die zen wel relevaent mor eigentlak zen z'ammol vrouwelak, al wrren un lidwoord der onregelmatig mee samegetrokke:
d'Scheld, d'Schijn (not irder g'ord, wa betikend et? a't ne normale schijn is, is et uiteraard mannelak), d'stad, d'straat, d'school

Mor aangezing da' den taalgebruiker et oepvat as ne normale 't, schrijve me 't zo

Ge zie wel da' ze ni onzijdig zen bah verwijzingen of as der een bijvuuglak naamwoord tusse komd:
de grote school

('k verlang trouwes nor oewwe volgende blogpost!)
7 juni 2009, 05:24
Doederik
t is den diederik dad ier il den tijd anoniem zit :P

't Schijn is een rivirreke da o.a. door et Antwerpse loopt (in Deurne en Maerksoem enzo), maar grotendeels ondergronds is gemaakt
7 juni 2009, 10:02
Krommenaas
Anoniem (7 juni 2009, 05:24)
t is den diederik dad ier il den tijd anoniem zit :P

en ge kund zelfs inlogge TERWIJL da g'een bericht post!
7 juni 2009, 10:23
Krommenaas
et klinik zen ik ni' van overtuigd, 't inigste veurbeld da 'k em is de klinik

stase is equivalent aan statie dad ook vrouwelijk is

die 't school, 't Scheld dinges wil ek ok vermelde mor is da' zeker da' dad een verstemlosde d is?! nog not van g'ord. ik docht irder da' die 't een soort familiariteit uitdrukte.

vr de rest is et artikel aangevuld, mercikes ammol!
7 juni 2009, 10:32
Doederik
't klinik hoorde ek gistere van mijn moeder, dermee da k da toen postte. Of da t altijd onz. weet ek ook ni.
En da van d'Stad -> 'tStad wordt iig meestal zo verklaard, 'bewijze' kunde da mss ni, mor in alle ander vorme zijn stad, school enz. wel vrouwelijk dus o ze echt 'onzijdig' te noeme is moejelak
7 juni 2009, 12:02
Grytolle
Krommenaas (7 juni 2009, 10:02)
en ge kund zelfs inlogge TERWIJL da g'een bericht post!
getgd idd van grutste luiad :@

die 't school, 't Scheld dinges wil ek ok vermelde mor is da' zeker da' dad een verstemlosde d is?! nog not van g'ord.
lsterd nah is a'k oe spam oep goegol :@ ('k zen nogal zeker da me 't daar is over emme g'ad)
7 juni 2009, 12:12
Doederik
veul kwaaj gezichtjes daar, just uit oe beddeke?:P
7 juni 2009, 12:17
Grytolle
ja in urreke geleje mor et morgendumeur blefd :@
8 juni 2009, 14:43
Krommenaas
nog ine vr de 't reeks: 't frituur
pag. 1 2 3 4 5