Aentwaerps.be - alles over d'Aentwaerpse taal

Aentwaerps Nederlands

Menu

... of dobbelklikt oep iênder welk Aentwaerps woord oep deze site!

Schrijfwijze van de lange a(a)
14 juli 2015, 20:34
Anoniem
Beste vrienden van het Antwerps dialect,

Ik ben maar een toevallige bezoeker van deze site, al kan ik het sappige Antwerps zeker appreciëren, en zie dat hier een groot aantal mensen daar grondig mee bezig zijn.
Ik wil als enige reactie mijn verwondering uiten over het feit dat de lange a-klank meestal gewoon als zodanig wordt weergegeven, terwijl die toch nooit zo zuiver wordt uitgesproken.

Het volgende zinnetje wekt ook mijn verbazing omdat ik er twee verschillende schrijfwijzen van deze lange a-klank in terugvind.
"we zitten on tafel en zegge gi woord tegeniên" - Waarom schrijven jullie "aan" als "on" en tafel zonder wijziging. Ik kan mij niet inbeelden dat "nen aantwaapeneir dat zo zou uitspreken.

Wat is jullie reactie?
16 september 2015, 05:54
Doederik
De lange a geschreven als aa wordt uitgesproken als een klank tussen de a en de o.

De reden om ze als aa te blijven schrijven is deze: Het Scandinavisch spreekt de lange a ook uit als een soort oa, het Engels daarentegen als een soort eej (date, lame), maar blijven die ook als 'a' schrijven.

De klank is dus niet altijd een reden om de spelling aan te passen, aangezien een letter eigenlijk geen verplichting inhoudt dat iets ook x of y moet klinken.

De reden dat 'on' daar met een o wordt geschreven, is omdat het in dat woord een kòrte klinker is: in veel woorden wordt een lange klinker verkort (bvb in werkwoorden, of in kleine woordjes).
Maar wordt dikwijls mor, en "slape" wordt vervoegd als: hij slopt. Dat kan men natuurlijk niet met de lange aa-klinker schrijven omdat het hier om een totaal ander foneem gaat.