10 mei 2009, 15:30
Doederik
|
zèn d' iënigste plöts in Belge wor a' ge nog ongezjeneerd Aentwaerps kund klappe zonder da' z' ae bezing! |
10 mei 2009, 15:30
Doederik
|
Da wazzekikdus |
10 mei 2009, 17:51
Grytolle
|
'k Docht dad da' zou kunnen in iêl Regio Aentwaerpe :o Btw Ruud Hendrixck is mederedacteur gewörre van de Vandale :- / |
10 mei 2009, 19:20
Doederik
|
Ruud Hendrickx? Bwa dad is toch dieje kearel dad oek taaladviseur is gewest van de VRT? Op zich boejd da nou oek ni zoe hert, 't is ni ofda' de richting da-g-et Nederlands in evolueerd daardeur b'invloed zou wörre... Vlaandere volgd toch hiël slaafs de 'Ollanse norm dus dor nog nen Hollandse gatlekker taalnazi derbij mok-et verschil ni echt. |
10 mei 2009, 19:27
Doederik
|
En Grytolsken onder jonge mense wört-er soems wel wa 'plattekes' geklapt van dad AN mè af en toe nen dialectklank of uitspraak, mor zelfs dan a' ge consequent plat klapt en woorde lèk as pèèrd of liëg ipv. poard en loag zou zegge, komd ouerwets over of belachelijk, bekan, in alle geval van wa' da 'k zoeal hem opgemerkt zèn Kempische jongere d' iënigste dad oo en oë, ee en ië nog consequent onderschië... Misschin in e gat in de Vlönders oek nog wel zenne. Mor zelfs nou de miëste Oëst-Vlomse jonge mense da' g' op den trein zied enzoë, en de miëste jonger West-Vlaminge da 'k ken late de ië en de oë valle ten veurdiële van ee en oo (of ìì en òè...) |
10 mei 2009, 20:10
Grytolle
|
Idd.. hopelijk stopt 'em dus mee z'n job op de VRT en komt der ne minder Vlaamsvijandige mens z'ne post overnemen.. De Vandalewoordenboeken zijn al zô onvlaams, dus daar kan 'em hopelijk geên erge schaden aanbrengen. Ik had anders gedocht dat de iê populairder zou zijn als de oê, aangezien het verschil nie even opvallend is (in mijn ôren tenminste). Hoe sta-g-et volgens ou trouwens mee de grammatica? Wordt ne[n] meêstal consequent en juist gebruikt? Dat archaïsche vormverschillen (zôals "leêg" of "peerd") verdwijnen vind ik nie raar maar wel trist. Hoe meêr eênparigheid der is, deste meêr van die gevaarlijke beschrijvende normen men kan opgeven : Bah, ik vind het zo'n domme foute analyse wanneêr dat de Taalunie zegt dat den taalgebruiker behoefte eet aan normen... 't Is zô duidelijk da' wat 'em eigenlijk wil, is het gevuul t'emmen da' zijn taalgebruik juist is. Zelf gebruik ik consequent zôwel oô als eê wanneêr Vlaams spreek, compleet ongegeneerd oôk tijdens voordrachten enzô op d'unief (degeen die Hollands lêren hemmen immers oôk geên echte ABN-uitspraak) en dat ee niemand noôit opgemerkt^^ Maar ik spreek ze dan uit als [ɪə]/[iə] en [ɔə] Hedde gij oôk taalkunde gestudeerd in Vlaanderen (veur Noorwegen en Nederland bedoel ik)? Ik ben benieuwd naar hoe erg g'hersenspoeld de jonger taalstudenten zijn |
10 mei 2009, 20:39
Doederik
|
Ik wee ni, ik em alleen Noorse taal en letterkunde gestudeerd in holland me e jaar erasmus in noorwegen, dus voor de rest weet ik der niks van :) En ni de vandales zijn onvlaams, de nederlandse standaardtaal is gewoon onvlaams dus daar kunne die van de vandale niks ni aan doen... zolle beschrijve de standaardtaal gelijk da z is. en de VRT gaan ook ni direct vlaams beginne prate as em daar weg is zenne. dus diejen Hendrickx hee daar niks me te make, t is gewoon de gangbare mentaliteit en van ee naar ië en van oo naar oë is toch precies dezelfsten afstand? idd kome eë en oö ook wel voor... maar keis wordt er nooit geen koas, en liëger missch wel leëger mor in alle geval ni loager. |
10 mei 2009, 20:50
Grytolle
|
Ah zô :) De Vandale-mensen kunnen der wel veel aan doen... Mensen vertrouwen op hun beschrijving. Al een leugenvrijsysteem zou een groôt verschil maken: * In België / In Nederland * In België (informeel) / In Nederland (informeel) <- Voor alles wat algemeên is eên van de landen (veel Vlaamse woorden worden onterecht "niet-algemeên" genoemd oôk al zijn ze algemeên in de spreektaal) * In België (niet-algemeen) / In Nederland (niet-algemeen) <- Voor alle gewestelijke woorden die de Vandale toch opneemt Neê maar zonder 'm was het verbod van de presentateurs om Vlaams te spreken in entertainmentprogramma's mss nooit tot stand gekomen, en als ne slimmere mens 'm vervangt kan 't gebeuren dat dieje de domheid dervan inziet en dervoor werkt da terug te verwijderen bij 't volgend VRT-congres :) ('k vreês da dees hoop van mij helaas nie erg wrs is :() Het verschil tussen [ɪ] en [e] is veel kleiner dan dat tussen [o] en [u]/[y], niewaar? 't Verschil tussen [ɔ] en [o] is idd veel kleiner, vandaar da'k [ɔə] vs [o:] onopgemerkt kan gebruiken |
10 mei 2009, 23:41
Doederik
|
eh? ië = [i:@], oë = [u:@], eë = [e:@] of [I:@], oö = [o:@] of [U:@], en [e:] en [o:]... dus hoe da' ge z' oek uitsprèkt, het systeem blèfd normaal gezien altèd symmetrisch. Ik ken niemand da' z'n ië's nog consequent "puur" zou uitspreke en z'n oë's zou verliëge tot oö of oo... ofwel zèn z' alletwië normaal nog "plat", ofwel zal ne spreker z' alletwië opschuive in de richting van ee en oo... en hiël wrs vin ek da nou oek ni idd... |
20 mei 2009, 13:11
Krommenaas
|
Doederik (10 mei 2009, 19:27)
a' ge consequent plat klapt en woorde lèk as pèèrd of liëg ipv. poard en loag zou zegge, komd ouerwets over of belachelijk
da kan ek me nah echt ni' veurstelle, da' dad ier in 't stad belachelijk zou wörre gevonne. ik spreek toch miêstal zoê en 'k em nog niemand raar zing kijke. |
20 mei 2009, 16:16
Anoniem
|
ok misschien hangt dad af van milieu tot milieu... |
20 mei 2009, 16:17
Anoniem
|
(of veural leeftijdscategorie, ier in et antwerpse ken kik toch niemand meer van mijne ouwerdom of jonger da nog ongegeneerd plat kan klappe) |
20 mei 2009, 16:28
Grytolle
|
leeftijd lijkt me veel waarschijnlijker...ook sekse trouwens (m'n vriendin heeft het direct "vies" genoemd als meiskes dialect klappen :S) |
20 mei 2009, 17:44
Krommenaas
|
en sociale klasse ongetwijfeld |